„Bezzałogowe”: projekt francuski na Biennale Warszawa

Wystawy
dodano: 19 maja 2022

Termin:
3 - 17 czerwca 2022 – Warszawa

3 czerwca 2022 r. w przestrzeni Domów Towarowych Wars Sawa Junior w Warszawie otwarta zostanie druga edycja Biennale Warszawa, zatytułowana Seeing Stones and Spaces Beyond the Valley/Widzące kamienie i przestrzenie poza Doliną, poświęcona splotowi władzy, kapitału i technologii. 

W wystawie oraz w programie publicznym weźmie udział 50 osób i kolektywów, które pokażą 24 prace. Dziewięć z nich powstało na zamówienie Biennale Warszawa i ściśle odnosi się do bieżącego kontekstu społeczno-politycznego. Podejmuje tematy reakcyjnej ideologii ukrytej za technologiami, inwigilacji obywateli za pomocą oprogramowania szpiegowskiego, technologii ochrony granic czy roli infrastruktury w tworzeniu nowych struktur władzy, także w kontekście wojny w Ukrainie. 

Do programu publicznego zaproszeni zostali teoretycy i teoretyczki mediów, filozofowie i filozofki oraz badacze i badaczki nowych technologii, którzy poddadzą analizie i krytyce dotychczasowe modele technologiczne, ale także będą mówić o pomysłach oraz ideach, które mogą stanowić dlań alternatywę.

Lista artystów, artystek, teoretyków i teoretyczek biorących udział w II Biennale Warszawa, a także więcej informacji o wydarzeniu znajduje się pod linkami poniżej:

 

 

Projekt „Bezzałogowe”

„Bezzałogowe” to zainicjowany w 2014 roku długoterminowy projekt francuskich artystów Fabiena Girauda i Raphaëla Siboniego w formie serii filmów składającej się z trzech sezonów. Obszerna epopeja, naśladująca klasyczną formę wielkiej narracji, przedstawia dzieje techniki, które nie są dziejami przyrządów i narzędzi służących człowiekowi do produkcji, ale dziejami samego człowieka jako wytworu technologii. Z tego odwrócenia perspektywy – w której sami okazujemy się artefaktami – wyłania się stopniowo, w kolejnych odcinkach serialu, obraz historii jako bezkresnej formy naszego własnego wykorzenienia.

Bezzałogowe, Sezon 1, 2014–2018

Dwukanałowa projekcja wideo

  • 0000 – Aksjomat, 26′
  • 2045 – Śmierć Raya Kurzweila, 26′
  • 1997 – Brutalna siła, 26′
  • 1953 – Wyjęty spod prawa, 13′
  • 1922 – Nieobliczalne, 26′
  • 1834 – Pamięć mas, 13′
  • 1759 – Tysiąc trzysta czterdzieści osiem, 26′
  • 1542 – Zalew, 26′

 

Więcej infromacji o projekcie: theunmanned.com

1542 – A Flood

The Unmanned Season 1, Episode 7, Real-time video computed by generative adversarial and convolutional neural networks, 26 min, 2018 
© Fabien Giraud & Raphaël Siboni

In co-production with the Kadist Art Foundation Paris - San Francisco and Casino Luxembourg - Forum d'Art ContemporainWith the support of Fondation d'Entreprise Ricard, CNC - DICRéAM - Ministère de la culture et de la communication and Institut Français - Consulat Général de France à San Francisco


1922 – The Uncomputable

The Unmanned Season 1, Episode 4, HD video, 26 mn, 2016
© Fabien Giraud & Raphaël Siboni

In co-production with the Liverpool Biennial 2016 and Casino Luxembourg - Forum d'Art Contemporain
\With the support of le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains

 

1759 –Mil troi cens quarante huyt 

The Unmanned Season 1, Episode 6, Video HD, 26 mn, 2017 
© Fabien Giraud & Raphaël Siboni

In coproduction with Casino Luxembourg - Forum d'Art Contemporain and Palais de Tokyo
With the support of le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains