Festiwal Ciało/Umysł

Kultura / Festiwale
dodano: 19 września 2022

Termin:
10 - 15 października 2022 – Warszawa

WOLNO TAŃCZYĆ, hasło istniejącego od 1995 roku festiwalu Ciało/Umysł, jest przypomnieniem, czym jest ta jedna z najważniejszych wartości, a może jeden z przywilejów czy praw. Hasło to wyraża alternatywne podejście i sposób patrzenia na przestrzeń społeczną i kulturową, a nawet historyczną. Artyści zaproszeni na 21. festiwal C/U nie mówią o zagrożeniu wolności, a wskazując na wypracowane i wyuczone formy kultury, sugerują uwolnienie się od społecznych stereotypów, kulturowej hierarchii i klasycznej filozofii opartej na oddzieleniu dobra od zła, piękna od brzydoty. W tym roku będą to artyści z Brazylii (Alice Ripoll|Cia REC), Portugalii (Diana Niepce, Ana Borralho/Joao Galante), Ukrainy/Francji (Olga Dukhovnaya), Polski (Renata Piotrowska-Auffret, Dominik Więcek, Maciej Kuźmiński Company z udziałem ukraińskich tancerek). Po spektaklach odbędą się także na spotkania z artystami.

www.cialoumysl.pl 

Swan Lake solo
Premiera polska
Olga Dukhovnaya
15.10.2022, godz. 18.00
Studio Teatrgaleria, foyer

Na podstawie swobodnej interpretacji baletu Piotra Czajkowskiego/ Based on a loose interpretation of Pyotr Tchaikovsky’s ballet
Partytura choreograficzna: Olga Dukhovnaya i/and Alexis Hedouin
Produkcja: C.A.M.P.
Koprodukcja: Le Quartz – Scène Nationale de Brest

Ukraińska choreografka Olga Dukhovnaya odkrywa przed nami prawdziwe znaczenie słynnego baletu Jezioro łabędzie dla Rosji, biorąc na siebie rolę współczesnej szamanki. Po wybuchu wojny na Ukrainie w lutym 2022 Dukhovnaya zrezygnowała ze stworzenia choreografii Jeziora łabędziego dla 32 tancerzy, orkiestry i śpiewaków na zamówienie moskiewskiego Muzeum Sztuki Współczesnej. We współpracy z Antonem Svetlichnym, autorem kompozycji elektronicznej z wykorzystaniem fragmentów oryginalnej partytury, Dukhovnaya proponuje autorską, nowoczesną i krytyczną wersję Jeziora łabędziego, w której cały corps de ballet to jeden wykonawca: ona.

Począwszy od 1895 roku (premiera wersji Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa) Jezioro łabędzie jest pomnikiem klasyki baletowej, silnie obciążonym politycznym dziedzictwem. W świetle inwazji Rosji na Ukrainę zadajemy pytanie o to, jak dziś mówić o rosyjskim balecie klasycznym. Czy można wyzwolić go spod ciężaru zbiorowej, politycznej odpowiedzialności?

W Swan Lake Solo nie ma ani łabędzi, ani książąt. To nie jest solo księżniczki Odetty, nie jest to też współczesna wersja baletu Czajkowskiego – to spektakl tańca komentujący aktualną rzeczywistość.

Olga Dukhovnaya (1984) – ukraińska tancerka i choreografka, obecnie mieszkająca w Rennes. Ukończyła Wydział Choreografii w Kijowie oraz P.A.R.T.S., uzyskała tytuł magistra choreografii w CNDC Angers. Jako tancerka współpracowała przez ostatnie dziesięć lat głównie z Borisem Charmatzem. Jej spektakl Korowod (2013), oparty na tradycyjnych tańcach rosyjskich, otrzymał trzecią nagrodę w konkursie „Danse élargie”.