Instytut francuski w Warszawie organizuje wspólnie z kinem Amondo cykl poświęcony francuskiemu kinu. Pokazy będą się odbywać w niedziele o godz. 20.00 i będą poprzedzone wstępem pana Michała Konarskiego.
Michał Konarski (ur. 2002) – student kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, zastępca redaktora naczelnego portalu Pełna Sala, pracownik Amondo. Pisze, redaguje i prowadzi prelekcje oraz spotkania wokół filmów. Entuzjasta kina francuskiego, zwłaszcza twórczości Jean-Luca Godarda i Marguerite Duras.
Program na kwiecień:
2 kwietnia : „400 batów” reż. François Truffaut
Pełnometrażowy debiut jednego z najwybitniejszych przedstawicieli francuskiej nowej fali, pierwszy z pięcioczęściowego cyklu film z tym samym, młodym bohaterem. Akcja rozgrywa się w Paryżu. Trzynastoletni Antoine (Jean-Pierre Leaud) nie znajduje zrozumienia u rodziców - słabowitego ojca interesującego się tylko samochodami oraz matki niepoświęcającej mu uwagi. W szkole także nie czuje się dobrze, a jego życie, pozbawione zasad, powoduje konflikty z dorosłymi. Marzeniem chłopca jest ucieczka nad morze. W tym celu, wraz z jedynym przyjacielem, kradnie maszynę do pisania, lecz jego czyn zostaje odkryty.
„400 batów” (Les Quatre cents coups) reż. François Truffaut, Francja 1959, 100 min.
Obsada: Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy
8 kwietnia * : „Szalony Piotruś” reż. Jean-Luc Godard
Ferdinand (Jean-Paul Belmondo), mąż zamożnej kobiety, nudzi się. Pewnego wieczoru spotyka Marianne (Anna Karina), studentkę, którą poznał pięć lat wcześniej, która uporczywie nazywa go Piotrusiem. Porzuca małżonkę i, urzeczony, wiąże się z piękną Marianne. Ta jednak jest zamieszana w nielegalne interesy. Oboje muszą się ukrywać, z Paryża wyruszają na południe Francji.
„Szalony Piotruś” (Pierrot le Fou) reż. Jean-Luc Godard, Francja, Włochy 1965, 110 min.
Obsada: Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Graziella Galvani
* pokaz wyjątkowo odbędzie się w sobotę
16 kwietnia: „Hiroszima, moja miłość” reż. Alain Resnais
Bohaterowie filmu to para dwojga obcych sobie ludzi. Ona – francuska aktorka, która przyjechała do Hiroszimy kręcić film o pokoju na świecie. On – wykształcony japoński architekt, jak mówi: w szczęśliwym małżeństwie. Jak się okazuje, połączyła ich wojna, a w zasadzie wspomnienie dnia zrzucenia bomby na Hiroszimę.
„Hiroszima, moja miłość”(Hiroshima, mon amour) reż. Alain Resnais, Francja, Japonia 1959, 90 min.
Obsada: Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Stella Dassas, Pierre Barbaud
23 kwietnia „Kronika jednego lata” reż. Jean Rouch i Edgar Morin
Lato 1960 roku. Realizatorzy filmu zadają przypadkowym przechodniom na paryskich ulicach jedno pytanie: „Czy jesteście szczęśliwi?". Wśród odpowiadających znaleźli się m.in. czarnoskóry student Landry, pracujący w zakładach samochodowych Angelo, maszynistka Mary Lou, studiujący filozofię Jean-Pierre.
„Kronika jednego lata” (Chronique d’un été) reż. Jean Rouch, Edgar Morin, Francja 1961, 85 min.
Obsada: Régis Debray, Marceline Loridan-Ivens, Marilu Parolini
30 kwietnia : „Cléo od 5 do 7” reż. Agnès Varda
Cleo (Corinne Marchand), młoda dziewczyna, piosenkarka, będąca, jakby się wydawało, u szczytu życiowego powodzenia, nagle dowiaduje się, że może być chora na raka. Wyniki badań mają być znane w ciągu dwóch godzin. Te dwie godziny są okresem, w którym Cleo dokonuje przewartościowania swojego dotychczasowego życia.
„Cléo od 5 do 7” (Cléo de 5 à7) reż. Agnès Varda, Francja, Włochy 1962, 90 min.
Obsada: Corinne Marchand, Antoine Bourseiller, Michel Legrand