Yoann Bourgeois – Gość specjalny 27. edycji MSTT
Tegorocznym Gościem specjalnym Festiwalu będzie Yoann Bourgeois, znany na całym świecie wizjoner nowego cyrku i tańca oraz twórca zapadających w pamięć poetycko-filozoficznych obrazów ruchowych. Artystę po raz pierwszy w Polsce wystąpi właśnie w Lublinie, gdzie świat tańca współczesnego i nowego cyrku są tak sobie bliskie. Zobaczymy najsłynniejsze etiudy Yoanna Bourgeois zebrane pod wspólnym tytułem „Nieosiagalny punkt zawieszenia”, z wykorzystaniem charakterystycznych rekwizytów i elementów scenografii, dzięki którym jego twórczość jest rozpoznawalna i podziwiana na całym świecie. Dramaturgię wieczoru stworzą wspólnie Yoann Bourgeois oraz Marie Bourgeois.
„Nieosiagalny punkt zawieszenia” etiudy:
Piłeczki / Contrapunctus II (Approche 1 / Podejście 1)
W miniaturze prezentującej taniec z trzema piłeczkami, sztuka żonglowania pomaga uprościć i zrozumieć ścieżkę drugiej wersji utworu „Kunst der Fuge” Johanna Sebastiana Bacha. W ramach tego miniaturowego występu wszystko jest nieustannie konstruowane i dekonstruowane wokół punktu zawieszenia – tego dokładnego momentu, który istnieje między końcem wzlotu a początkiem opadania.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois
wykonanie: Yoann Bourgeois
muzyka: „Kunst der Fuge – Contrapunctus II” – Jan Sebastian Bach
Wirujące krzesło / Aux dem washer zu singen (Approche 14 / Podejście 14)
Aby przeciwstawić się sile odśrodkowej, ciało nie ma innego wyjścia, jak spróbować odzyskać równowagę poprzez pochylenie się. Opierając się na tym paradoksie, twórcy ułożyli choreografię, która jest równie fascynująca, co elementarna.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois we współpracy z Marie Bourgeois
wykonanie: Marie Bourgeois
muzyka: „Auf dem Wasser zu singen” – Franz Schubert w aranżacji Barbary Bonney i Geoffrey’a Parsonsa
projekt i konstrukcja: David Hanse, Nicolas Picot (C3 Sud Est) i Hervé Flandrin
Zrównoważona platforma / Boots of Spanish Leather (Approche 9 / Podejście 9)
Poszukiwanie równowagi odzwierciedla określoną relację, w której przeciwstawne siły równoważą się. Ale w rzeczywistości przeciwne strony są w ciągłym ruchu i rzadko się wyrównują. Platforma, na której swoje ruchy rozwijają mężczyzna i kobieta, opiera się na centralnym punkcie. Jest niezwykle czuła – więc nawet najmniejszy ruch wykonany przez jedną ze stron ma natychmiastowy wpływ na drugą. Obraz ten służy metaforycznemu wzmocnieniu dynamiki władzy, którą możemy obserwować w centrum wszystkich relacji.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois
wykonanie: Yoann Bourgeois i Marie Bourgeois
muzyka: Bob Dylan – „Boots of Spanish Leather”
projekt i konstrukcja: David Hanse, Nicolas Picot (C3 Sud Est) i Christophe Rayaume
Krzesła-stoły (Approche 3 / Podejście 3)
Stół oferuje niezliczone możliwości teatralne, ponieważ każda z dwóch postaci na zmianę staje się obiektem dla tej drugiej, a ich zręczność i wirtuozeria gestów tworzy iskrzące znaki.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois we współpracy z Marie Fonte podczas tworzenia oryginalnego spektaklu
wykonanie: Yoann Bourgeois i Marie Bourgeois
Stół obrotowy / Wild is the Wind (Approche 7 / Podejście 7)
Siła odśrodkowa odsuwa ciała od siebie. Platforma, na której swoje ruchy rozwijają mężczyzna i kobieta, obraca się bardzo szybko. Aż za szybko. Aby oprzeć się sile, która chce ich rozdzielić, trzymają się siebie nawzajem.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois
wykonanie: Yoann Bourgeois i Marie Bourgeois
muzyka: Dimitri Tiomkin i Ned Washington – „Wild is the Wind” w aranżacji Niny Simone
projekt i konstrukcja: David Hanse, Nicolas Picot (C3 Sud Est) i Hervé Flandrin
Schody / Opening (Approche 17 / Podejście 17)
Opierając się na części „Opening” z dzieła „Glassworks” Philipa Glassa, Yoann Bourgeois proponuje uproszczone spojrzenie na egzystencjalne trajektorie, naprzemiennie wznoszące się i opadające, ze schodami prowadzącymi donikąd. Chronologia czasowa jest zakłócana przez gry na temat odwracalności. Na szczycie niewidzialnej przegrody jednej z postaci udaje się wymknąć pustce, bawiąc się prawami grawitacji i nieważkości. Osiąga stan wolności, znajdujący się pomiędzy równowagą a jej brakiem.
Ten wizualny poemat koncentruje się na poruszającej się, zawrotnej wędrówce w kierunku punktu zawieszenia – tego precyzyjnego, krótkotrwałego momentu, w którym ciało osiągnęło najwyższy możliwy punkt, a nieuchronny upadek jeszcze się nie rozpoczął.
koncepcja, reżyseria, scenografia: Yoann Bourgeois
wykonanie: Yoann Bourgeois
muzyka: „Opening” – Philip Glass
interpretacja utworów na fortepianie: Michał Iwanek
kierownictwo techniczne: Nicolas Anastassiou
więcej informacji na stronie organizatora: https://mstt.pl/yoann-bourgeois-art-company-nieosiagalny-punkt-zawieszenia/
Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, Lublin
Yoann Bourgeois Art Company „Nieosiągalny punkt zawieszenia”
Centrum Spotkania Kultur, Sala Operowa
12.11.2023, 18:00
13.11.2023, 19:00